A. Samarina
Abstract. Based on the trade data for the period from 1995 to 2016, the paper analyzes the international competitiveness of China’s tourism services, using international market share index (IMS), trade competitive index (TC) and revealed comparative advantages index (RCA). The results show that although since 1978 China has recorded a continuous growth in international tourist’s arrivals, the international competitiveness of China’s tourism services is weak and presents the downward trend. China’s international trade in tourism services has been in the deficit from 2009 and the deficit amount has a tendency to rise.
Keywords: international competitiveness, tourism services, international trade, China.
А. С. Самарина
Аннотация. Целью статьи является анализ международной конкурентоспособности туристических услуг КНР, осуществленный путем расчета индекса международной рыночной доли (IMS), индекса торговой конкурентоспособности (TC) и индекса выявленного сравнительного преимущества (RCA) на основе статистических данных международной торговли туристическими услугами за период 1995–2016 гг. Результаты исследования показывают, что, несмотря на постоянный рост международных туристиских прибытий с 1978 г., международная конкурентоспособность китайских туристических услуг имеет тенденцию к снижению. Дефицит торгового баланса международной торговли туристическими услугами КНР увеличивается с 2009 г.
Ключевые слова: международная конкурентоспособность, туристические услуги, международная торговля, Китай.
Samarina A. Analysis of international competitiveness of China’s tourism services // Готлибовские чтения: Азиатско-Тихоокеанский регион в контексте глобального развития: материалы Междунар. науч.практ. конф. Иркутск, 18–20 окт. 2017 г. / ФГБОУ ВО «ИГУ»; [отв. ред. Е. Ф. Серебренникова]. – Иркутск : Изд-во ИГУ, 2017. – С. 237-243.